fredag 5. november 2010

Kremet kylling med franske pannekaker!

I dag har jeg laget en helt ny rett! Denne var jeg kjempe skeptisk på om jeg turte å prøve, men jeg vet at min mann er kjempe glad i pannekaker, så da måtte jeg berre.. :P

Resultate blei kjempe bra! Svigerfar var også innom akkurat når vi skulle spise, og både han og mannen min syns det var godt. Og jeg å seff.. :P
Det er verdt å prøve.. ;)


Kylligen!
 
4 personer

1 stor stange-kylling på ca. 1,5kg eller 2 små kyllinger.
(men jeg brukte 4 ubehandla lår som fås kjøpt på rema 1000, funker kjempe fint!)
1/2 dl solsikkeolje
1 hvitløk
1 dl hvitvin
3 dl fløte
2 ss hakket estragon
salt og pepper
1 ts sitronsaft

Del kyllingen opp i biter, 8 deler. kjøper en lår er det berre å dele i 2. Salt og pepre kyllingbitene. Varm oljen i en stor kjele eller en dyp panne og legg i kyllingen. Tilsett hvitløken i kløfter med skinnet på. Brun kyllingen under lokk i 3 min på hver side. Hell på hvitvin og kok opp. Tilsett fløte og la kyllingbitene småkoke i sausen i 10 min. Smak til med mer salt og pepper, og hakket estragon og noen dråper sitronsaft.

Franske pannekaker!

3 egg
2 dl hvetemel
2 dl melk 
1 ts salt
50 g smør

Knekk eggene i en bolle og visp inn melken. Spå med hvetemel og smeltet smør. Smak til røren med salt. Stek små pannekaker på en takke eller i teflonpanne. Serveres varme til kyllingen!

Grønnsaker til!

Asparges med parmaskinke.

1 bunt med Asparges
mye vann til koking
2 ss havsalt
2 ts sukker per liter
2 ss smør
1/2 løk
Parmaskinke
salt og pepper

Start med å knekke av bunnen på aspargesene. Fra der de knekker naturlig, er de møre. Skrell aspargesene fra midten av stilken og ned mot bunnen.
Kok opp rikelig med vann og ha i salt og sukker. Kok aspargesene i ca. 3 min. selvfølgelig avhengig av tykkelsen. Sett dem så i iskalt vann.
Fres finhakket løk i smør til den blir blank. Tilsett aspargesene, salt og pepre lett. Legg aspargesene på en tallerken og saml dem 2 og 2. Rull så inn permaskinke neders på aspargesen. Legg de innpakkede buntene på et stekebrett og stek dem i ovnen ved 180 grader i fem min.

Bone appetit! ;P


 

1 kommentar:

  1. BlueHost is ultimately the best web-hosting provider with plans for all of your hosting needs.

    SvarSlett