onsdag 17. august 2011

Uke 28

Da er jeg i uke 28 og det er ikke lenge før det blir ny fotografering.. =)
Vi har snakke litt om å kanskje få det til i uke 30 sånn at det blir et litt mer rundt tall.. =)

Ellers så spiser jeg jerntabeletter og allt anna av jern får å på opp blodprosenten min. 22 skal jeg til jordmor så da håper jeg den har godt opp. Eller ser jeg i fin form. Har merka at dem dagene Bella er på barnehagen så er ikke jeg fult så sliten å orker mer.

Merker at jeg begyner å glede meg til at babyen sklir litt mer ned i bekkene, får nå presser det veldig på ribbebeina, blir mer og mer tungpusta om dagen. :P Men babyen er meget aktiv, kjenner den hele tiden, føler den aldri ligger stille om trent.. :S Men det er ikke sånn kjempe spark som som det brukte å være med Bella, nå er det mer at kjenner at det kraffser på en måte. Kjenner henden/beina sklir over magen lissom.. :P



OM BARNETFosteret er i begynnelsen av denne uken 26 uker gammelt. Hjernebølgenes mønster ligner det nyfødtes.

Fosteret blir stadig flinkere til å åpne og lukke øynene, suge og svelge. Lungene kan nå puste luft, men det er fremdeles best for fosteret å forbli i livmoren slik at det kan vokse seg større. For hver dag som går bedres prognosene for å få et sunt og friskt barn om for tidlig fødsel inntreffer. Fosterets kropp består av mellom to og tre prosent fett.

Sentralnervesystemet begynner også å bli så modent at fosteret klarer å regulere kroppstemperaturen og gjøre regelmessige pusteøvelser.

Hos gutter begynner testiklene å synke ned i pungen.

1 kommentar: