mandag 5. september 2011

Har sett filmen Thor!

Det er nok litt blandet følelse når jeg har sett denne filmen! Jeg tror at det er en fordel å ikke ha lest så mye om norrønsk før en ser denne filmen, får det var en del ting som skurret. Jeg må si jeg var meget skuffet i starten. først på grunn av  hvordan dem var kledd! Jeg syns ikke dem såg ut som vikingener rett og slett. Det blei får mye skinnende rystninger, minte meg mer om gresk mytologi.. :S 
Og Loki (eller Loke som det blir på norsk) som da blir spilt som bror av Thor skall jo egentlig i følge norrønsk mytololig vere Odin sin fosterbror, eller en jotunsønn som odin har blandet blod med og kaller "bror". Loki er jo faktisk han som fødte hesten Sleipner som da er Odin sin hest. LOL.. Vi fekk jo en liten titt på sleipner i filmen også. Og det ser ikke ut som Loki har stått får den "kreasjonen!.. :P Men dem hadde fått med seg at Loki er en sleiping i seg selv, han kunne kunsten å vri på ord.
 
Og Tor flyve igjennom lufta? hvor er bukkene?? og hvor er odin sine ulver, Gere og Freke (navn betyr: den grådige), og ikke minst ravnene, Hugin og Munin (Huginn, Muninn, d.e. tanken og minnet)?? jeg savnet dem også! Dem er jo med på gjøre Odin den han er, spess, ravnene! Dem er jo mer på gjøre han så klok som han er!

Og jotnene så ikke så mye ut som troll og riser aktig ut!  såg mer monsker aktig ut! En fekk lissom ikke følelsen av norsk mytologi, en ganske tydelig at denne er blir veldig amerikans!

Men.. som sakt jeg tror det er en fordel å ikke har lest norrønsk. Får handlingen i seg selv var bra. Chris Hemsworth spilte rollen som Thor meget bra, og filmen var også humoristisk.
Så filmen er bra, men en får ikke noen vikig følelse av den. Og sånn som min mann som ikke kan noe om norrønsk så var filmen veldig bra. Anbefaler den videre men kunne ønske den var litt mer viking..
 
Det blei en del som blei feil får meg, og en del ting jeg savnet, men prøver en å legge vekk den norrønske histoiren så er d en bra film!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar