tirsdag 4. oktober 2011

Hvordan lage en animasjon!

Det er flere som har spurt om hvordan jeg har laget dem animasjonene på tegningene min, så jeg tenkte jeg skulle informere litt om det. =)

Det jeg gjør er å lagre mange nok bilder. som f.eks. del1, del2, del3.. ovs ovs. for hvert bilde. Det er flere program en kan bruke for  lage en slik gif. og har brukt mange forskjellige program. Men det jeg bruker er nå PhotoScape, det er gratis og super enkelt å bruke! Veldig enkelt om en er på "amatør" stadie.. :P Men det er så enkelt at det går veldig kjapt å bruke. Er berre å søke på PhotoScape så finner en det på nette.. =)

Men slik fungere det!

Gå inn på "Animert gif".
 På venstre side som dere ser så kan dere finne frem til mappen der du har lagret bildene dine, og under ser dere hva jeg mener med at jeg har lagret mange bilder.
(trykker du på bildene så får du dem opp i større str.)


1. trykk på bilde å dra det over til nr 2

3. ser du hvor bilda blir leina opp, det går ann å bytte plass på dem osv. Men det er derfor jeg lagrer bildene som del1, del2 osv. for da har jeg kontroll på rekkefølgen når jeg legger dem inn.. =)

bildene starter å gå automatisk. men på høgre siden kan du gjøre litt justeringer!
Nr 1. kan du endre størrelsen, berre skrive inn på %, her er berre å prøve seg frem.
Nr. 2. kan du lage overganger fra bildene (jeg bruker ikke dette). Men kan passe til andre anledninger!
Nr 3. kan du endre tiden, alltså sek mellom bildene.. =) 
og seff.. Nr. 4. LAGRE
SÅ kan det bli enklere?? :P Ganske enkel å bruke! Ingen hokus pokus her.. :P
Som jeg sa tidligere så har jeg flere porgram der jeg kan lage slike animasjoner, men denne er så enkel at det går så kjapt å lage animasjon med.. =) så derfor bruker jeg den! :P

Men siden det er en gif fil så er det ikke alltid like lett å få den lastet opp på nette. Kan ofte ende opp med at den ikke "beveger" seg. Men det du kan gjøre er å registrer deg på http://photobucket.com om du ikke allerede er der. Der får du lastet den opp og du får tildelt en link som du kan bruke videre.. =) går også ann å dele videre til facebook, twitter osv på denne siden. =)

Så det var en liten animasjons tips i fra meg!
Og den er så enkel å bruke at alle kan lage.. ;)

Lykke til! =)

Photobucket  

1 kommentar: